*

„W genealogii
jak w historii naukach niewielu,
czym bardziej się cofasz do tyłu
tym bliższą masz drogę do celu”


(Stanisław L. Pieniążek, 2004)

Księgi metrykalne dekanatu chrzanowskiego

Dekanat Chrzanów obejmuje w sumie 11 parafii. Trzy zapoczątkowały swoje istnienie w średniowieczu, a mianowicie parafia św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie-Kościelcu, parafia św. Mikołaja w Chrzanowie oraz Parafia Podwyższenia Krzyża Świętego w Płazie. Są one jednocześnie parafiami-matkami dla pozostałych parafii dekanatu. W tych też parafiach znajdziemy najstarsze księgi metrykalne okolic Chrzanowa. Najstarsze z nich posiada parafia św. Mikołaja. Poza parafiami księgi i ich kopie można znaleźć w Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie, w Archiwum Narodowym w Krakowie oraz w Archiwum Państwowym w Katowicach.



Balin - Parafia Chrystusa Króla

Parafia została erygowana w 1932 roku. Parafię wydzielono z parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie. Obecnie obejmuje swym zasięgiem sołectwo Balin oraz dzielnice miasta Jaworzna – Koźmin i Cezarówka Górna.

Księgi chrztów i urodzeń od 1897
Księgi małżeństw od 1904
Księgi zgonów od 1904

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie.

Bolęcin - Parafia NMP Matki Kościoła

Parafia została erygowania w 1983 roku. Parafię wydzielono z parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Płazie. Obecnie obejmuje swoim zasięgiem wsie Bolęcin i Piła Kościelecka.

Księgi chrztów i urodzeń od 1982
Księgi małżeństw od 1982
Księgi zgonów od 1982

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Płazie.

Chrzanów - Parafia Matki Bożej Różańcowej

Parafia została erygowana  1986 roku. Parafię wydzielono z parafii św. Mikołaja w Chrzanowie.

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii św. Mikołaja w Chrzanowie.

Chrzanów - Parafia św. Mikołaja

Parafię erygowano przed 1325 rokiem. W przeszłości obejmowała swoim zasięgiem miasto Chrzanów, wsie Kąty, Góry Luszowskie oraz część wsi Siersza. Obecnie należy do niej tylko część miasta Chrzanowa.

 W parafii:

Księgi chrztów i urodzeń od 1727
Księgi małżeństw od 1719
Księgi zgonów od 1752

W Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie:

Kopie ksiąg chrztów i urodzeń: 1809-1812, 1821-1879
Kopie ksiąg małżeństw: 1809-1812, 1821-1879
Kopie ksiąg zgonów: 1809-1812, 1821-1879

W Archiwum Narodowym w Krakowie:

Księgi chrztów: 1773-1774
(zespół nr 524, sygnatura nr 69 – Nowa Góra)

Metryki urodzeń, ślubów, zgonów: 1790-1791
(zespół nr 30 Akta Komisji Porządkowej Cywilno-Wojskowej Województwa Krakowskiego)

W Archiwum Państwowym w Katowicach:

Akta stanu cywilnego - urodzenia, małżeństwa, zgony:  1889-1900
(Zespół numer 2101. Na miejscu dostępny indeks. Z roku 1889 tylko koniec grudnia, z roku 1900 tylko początek stycznia.)

Chrzanów - Parafia Świętej Rodziny

Parafię erygowano w 1995 roku. Wydzielono ją z parafii św. Mikołaja w Chrzanowie. Obecnie obejmuje swym zasięgiem część miasta Chrzanowa.

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie.

Chrzanów-Kąty - Parafia Miłosierdzia Bożego

Parafię erygowano w 2003 roku. Wydzielono ją z parafii św. Mikołaja w Chrzanowie. Obecnie obejmuje swym zasięgiem część miasta Chrzanowa.

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii św. Mikołaja w Chrzanowie.

Chrzanów-Kościelec - Parafia św. Jana Chrzciciela

Parafię erygowano w XIII wieku. W przeszłości obejmowała swym zasięgiem wsie Balin, Borowiec, Kościelec, Libiąż Mały, Luszowice, Pogorzyce, Źrebce. Dziś swym zasięgiem obejmuje część miasta Chrzanowa.

W parafii:

Księgi chrztów i urodzeń od 1797
Księgi małżeństw od 1827
Księgi zgonów od 1797

W Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie:

Kopie ksiąg chrztów i urodzeń: 1829-1874
Kopie ksiąg małżeństw: 1829-1874, 1880-1881
Kopie ksiąg zgonów: 1829-1881

W Archiwum Narodowym w Krakowie:

Księgi chrztów: 1773-1774
(zespół nr 524, sygnatura nr 69 – Nowa Góra)

Metryki urodzeń, ślubów, zgonów: 1790-1791
(zespół nr 30 Akta Komisji Porządkowej Cywilno-Wojskowej Województwa Krakowskiego)

Chrzanów-Rospontowa - Parafia Matki Bożej Ostrobramskiej

Parafię erygowano w 1939. Parafię wydzielono z parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie. Obecnie obejmuje część miasta Chrzanowa.

Księgi chrztów i urodzeń od 1939
Księgi małżeństw od  1939
Księgi zgonów od  1939

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie.

Luszowice - Parafia św. Anny

Parafia została erygowana w 1999 roku. Parafię wydzielono z parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie. Obecnie obejmuje swym zasięgiem wieś Luszowice.

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie.

Płaza - Parafia Podwyższenia Krzyża Świętego

Parafię erygowano w 1373 roku. W przeszłości obejmowała swym zasięgiem wsie Płaza i Bolęcin. Obecnie teren parafii to wieś Płaza i niewielka część wsi Bolęcin.

W parafii:

Księgi chrztów i urodzeń od 1799
Księgi małżeństw od 1799
Księgi zgonów:  1797-1863 i od 1938

W Archiwum Narodowym w Krakowie:

Księgi chrztów: 1773-1774
(zespół nr 524, sygnatura nr 69 – Nowa Góra)

Metryki urodzeń, ślubów, zgonów: 1791
(zespół nr 30 Akta Komisji Porządkowej Cywilno-Wojskowej Województwa Krakowskiego)

Pogorzyce - Parafia NMP Królowej Polski

Parafia została erygowana w 2008 roku. Parafię wydzielono z parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie. Obecnie obejmuje swym zasięgiem wieś Pogorzyce.

Wcześniejsze metryki znajdują się w księgach parafii św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie.

Przerwa w działalności bloga...powracam :)

Minęły ponad trzy lata od ostatniego wpisu na tym blogu. Moje życie drastycznie się zmieniło, brakowało czasu na poszukiwania....ale pomimo to drzewo bardzo się rozrosło.
Ustaliłam wiele danych, znalazłam akty o których nie miałam pojęcia. Najważniejszym był akt zgonu mojego prapradziadka Tomasza Fickowskiego. Znalazłam go miesiąc temu, a szukałam ponad ;) 30 lat.

Tłumaczenie :
Działo się w wiosce Radoryż 7/19 grudnia 1891 roku o godzinie 11 rano. Stawili się Franciszek Prądzyński, naczelnik stacji drogi żelaznej Krzywda lat 36, i Aleksander Krynicki dróżnik lat 32, mieszkający w Krzywdzie i oświadczyli, że 4/17* grudnia bieżącego roku o godzinie 3 po północy umarł Tomasz Fickowski pomocnik naczelnika stacji w Krzywdzie mieszkający, lat 41, urodzony we wsi Wola Cygowska w powiecie radzymińskim, syn rodziców nieznanych z imion i nazwisk, zostawiwszy po sobie owdowiałą żonę Emilię z Dąbrowskich. Po naocznym upewnieniu się o zgonie Tomasza Fickowskiego, akt ten uczestniczącym przeczytany i przez nich podpisany został.


Pozostawił po sobie żonę Emilię z Dąbrowskich lat 43 i sześcioro dzieci. Najstarsze lat 13, a najmłodsze mające parę miesięcy (Stanisław ur. 1890 r.). Emilia prawdopodobnie wróciła z dziećmi do Warszawy. Jej ojciec Adam Dąbrowski był świadkiem na chrzcie najmłodszego dziecka urodzonego rok wcześniej.  Nie ustaliłam jeszcze gdzie jest pochowana i kiedy zmarła. Możliwym jest, ze ponownie wyszła za mąż i zmieniła nazwisko.

2 listopada - Dzień Zaduszny - cmentarz w Chrzanowie i nagrobki mojej rodziny


 Dzień Zaduszny. Dawne "dziady". Wizyta na chrzanowskim cmentarzu.

Powyżej grób mojego taty Jacka Fickowskiego byłego nauczyciela języka polskiego i dyrektora Zespoły Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

Poniżej nagrobek mojej prababci Józefy Fickowskiej z Rudnickich i jej córki Anny Klisińskiej z Fickowskich i jej męża Hieronima Klisińskiego.


 Grób moich dziadków Edmunda Fickowskiego i Janiny Fickowskiej z Wojtczaków.


 Grób siostry mojego dziadka Edmunad - Amelii Billewicz herbu Mogiła.


 Grób mojego teścia Ludwika Piskorza.


Grób dziadków mojego męża Stanisława Piskorza i Janiny Piskorz z Hałasów.


 Grób syna mojego chrzestnego ojca - Miłosza Madeja. Zmarł śmiercią tragiczną kąpiąc się w wannie...zabiły go opary gazu.


Krzyże na chrzanowskim cmentarzu.



Grób pradziadków mojego męża Anny i Ludwika Piskorz.


Najsmutniejsza część cmentarza. Nagrobki dzieciaczków....


 Jak widać mam kogo odwiedzać nie tylko przy okazji Wszystkich Świętych....










Jan Wojtczak nekrolog

 Jan Wojtczak - mój pradziadek. Urodzony 6 stycznia 1879 r. w Skromnicy. Wychowywał się w Łęczycy wraz ze swoim licznym rodzeństwem. Tutaj także nauczył się szczotkarstwa. Po przyjeździe do Warszawy założył jedyną w Polsce firmę produkującą patentowane szczoteczki do zębów.

W artykule inż. K.Skorupki pod tytułem "Stan cechów Warszawskich w okresie lat 1918 - 1922" str. 4  zamieszczonym w "Gazecie Rzemieślniczej" Nr 30-31 z roku 1928 można było o pradziadku przeczytać.



Produkował ok. 4000 sztuk szczoteczek tygodniowo. Nie była to zatem mała, jednoosobowa firma. Niestety w żadnych dostępnych mi publikacjach, spisach rzemieślniczych nie odnalazłam nic więcej o pradziadku. Niestety działania wojenne w Warszawie zaprzepaściły większość dokumentów już na zawsze.
  

W książce adresowej Warszawy można także go odnaleźć.

 

 Ranny w Powstaniu Warszawskim zostaje przewieziony do rodziny do Końskich. 9 września 1944 roku umiera.Ciało sprowadzono do Warszawy. Pochowany na cmentarzu bródnowskim wraz z pierwszą żoną zmarłą w 1919 roku. Druga żona Jadwiga z Szajerów też wraz z nim została tam pochowana, ale już w 1970 roku.

W pierwszą rocznicę jego śmierci w 1945 r. we wrześniu w "Życiu Warszawy" został zamieszczony nekrolog.

 Podpisana druga żona, dzieci Janina, Tadeusz i Zdzisław i mój tata Jacek.


 Skany nekrologu dzięki uprzejmości mojej kuzynki Reni.

Jan Wojtczak
I pomyśleć, że miał troje dzieci, z których tylko moja babcia miała syna, a syn (czyli mój tata) miał tylko mnie-jedyną córkę...

Józef Ostaszewski z Ostaszewa - kwarenda z AP Łódż

Józef Ostaszewski, żołnierz z 2 Korpusu Inwalidów i Weteranów z Lublina, 
ojciec Marceliny Dąbrowskiej z Ostaszewskich, 
dziadek Emilii Pauliny Fickowskiej z Dąbrowskich,
 pradziadek Józefy Fickowskiej z Rudnickich,
 prapradziadek mojego dziadka Edmunda Fickowskiego,
praprapradziadek mojego taty Jacka Fickowskiego
 a mój 4xpradziadek


Dwa tygodnie temu odnalazłam akt ślubu Józefa Ostaszewskiego z Katarzyną Kastelli
Wzięli oni slub 16 września 1816 w Piotrkowie. Akt nr 19 z Gminy Piotrkowskiej.


Zaraz potem znalazłam akty zejścia rodziców Katarzyny Ostaszewskiej z Kastellów -  
Antoniego ur. ok. 1755 r. i zmarłego 19 maja 1815 r. w Piotrkowie.


Oraz Marianny ur. ok. 1766 i zmarłej 14 kwietnia 1818 w Piotrkowie.


To akta cywilne. W Archiwum w Łodzi znalazłam informację, że zachowały się także alegata do księgi ślubów z 1816 roku, co ogromnie mnie ucieszyło, bo wreszcie może ustaliła bym coś dalej o Józefie. Zleciłam kwarendę i po 10 dniach, dziś otrzymałam maila ze skanami.

W załączniku  było pozwolenie na ślub dla Józefa od Wielmożnego Pułkownika Łaszewskiego dowódcy Batalionu 2 Korpusu Inwalidów i Weteranów.


Korpus Weteranów - formacja złożona z wysłużonych ale sprawnych żołnierzy i oficerów. W sytuacji, gdy służba wojskowa trwała wiele lat często ludzie tacy nie potrafili odnaleźć się w życiu cywilnym, nie posiadając środków utrzymania ani majątku. Z tego powodu we wszystkich państwach tworzono formacje które zapewniały opiekę i wsparcie starym wiarusom (ale tylko tym zasłużonym). W zamian pełnili oni pomocnicze funkcje pilnując magazynów i szpitali wojskowych, strzegli twierdz i więzień wojskowych. W Królestwie Polskim od 1828 roku Korpus tworzyły 3 bataliony, z których ostatni pełnił rolę karnego, złożony z "kompanii poprawczych" - dwóch więźniów cywilnych i jednej wojskowych.
W trakcie powstania Listopadowego weterani stali się poszukiwanymi instruktorami dla nowo zaciąganych rekrutów, pełniąc niekiedy również służbę w polu.


Dodatkowo informacja o datach i miejscu urodzenia Katarzyny Kastelli ur. 25 kwietnia 1797 r. w Piotrkowie, córki Antoniego i Marianny, Kondycji Miejskiej (mieszczanie), lat 19.


I najważniejsze !!!! Dokładna data urodzenia, miejscowość i rodzice Józefa Ostaszewskiego !!!

Józef Ostaszewski ur. 8 marca 1777 r. w Ostaszewie Wielkim, Parafia Szyszki z Wojciecha i Konstancji Kondycji Szlacheckiej (szlachta Ostaszewa), lat 39.


O tym , że Józef ma korzenie szlacheckie wiedziałam od dawna, ale to nie to było dla mnie ważne, a cała reszta danych. Dodać mogłam do drzewa 5xpradziadków Wojciecha i Konstancję Ostaszewskich. 

 Ciekawe też, że Katarzyna była aż 20 lat młodsza od męża. Józef był kawalerem, gdy brali ślub.
Mieli czworo dzieci : Marcelinę (moją 3xprababkę), Teofilę, Wiktorię i Ludwika (aktora baletu Teatru Wielkiego w Warszawie).

Niestety by odnaleźć  oryginał aktu urodzenia Józefa musiała bym osobiści pojechać do Archiwum Diecezjalnego w Płocku, gdzie znajdują się Akta metrykalne parafii rzymskokatolickiej w Szyszkach od 1698 do 1892 . Szkoda. Mam jednak nadzieję, ze jakaś dobra duszyczka mi w tym pomoże.
 ______________________________________________________

"Gniazdem" Ostaszewskich było właśnie Ostaszewo Wielkie. 

W Wikipedii możemy przeczytać :

W okresie staropolskim Ostaszewo Wielkie i przyległe tereny należały do rodziny Ostaszewskich herbu Ostoja. Najstarszym źródłem są akta kancelarii książąt mazowieckich w Metryce Koronnej. Zawierają przywilej księcia Bolesława IV z 1446 zwalniający poddanych Ścibora z Ostaszewa z prac przy odnawianiu grodu i przywilej księcia Janusza II z 1473 przenoszący Ostaszewo na prawo chełmińskie.
Po Ściborze dobra odziedziczł Paweł z Ostaszewa, cytowany w 1474, po nim jego syn Ścibor, występujący w aktach 1512 roku, zaś po tym Ściborze znów syn Paweł Ostaszewski, cytowany w dokumentach z lat 1552-1570. Paweł Ostaszewski miał z małżeństwa z Anną Gołocką syna Adama, właściciela Ostaszewa Wielkiego w 1634, ożenionego w 1604 z Eufemią Karniewską, córką Mścibora Karniewskiego, sędziego ziemskiego różańskiego i makowskiego.
Po Adamie Ostaszewskim majątek przejął jego syn, Franciszek, cytowany w Metryce Koronnej w 1658 z racji otrzymania w tymże roku nominacji na skarbnika ziemi ciechanowskiej. Franciszek Ostaszewski był żonaty dwukrotnie: najpierw z Heleną Młocką, następnie z Marianną Niszczycką, córką Zygmunta Niszczyckiego, wojewodzica bełskiego. Testamentem z 1684 Franciszek podzielił dobra między dwóch synów z pierwszego małżeństwa: Wojciecha i Jacka.
Wojciech Ostaszewski w 1681 skarbnik ciechanowski, miał z małżeństwa z Katarzyną Brodzką syna Felicjana, w 1767 skarbnika bracławskiego. Natomiast brat Wojciecha, Jacek Ostaszewski, ożeniony w 1689 z Magdaleną Kuklińską, miał syna Antoniego, urodzonego w 1696, skarbnika nurskiego w 1755, ożenionego z Barbarą Dunin Mieczyńską.
W 1754 bezpotomny Felicjan Ostaszewski przekazał majątek stryjecznemu bratu Antoniemu. Ten z kolei w 1765 roku darował dobra swemu synowi Franciszkowi Ostaszewskiemu, komornikowi ziemskiemu ciechanowskiemu, ożenionemu z Magdaleną Luboradzką, córką Stefana Luboradzkiego, wojskiego zawkrzeńskiego, sędziego i podstarościego grodzkiego ciechanowskiego.
W 1771 Franciszek Ostaszewski sprzedał Ostaszewo Wielkie podstolemu zawkrzeńskiemu Antoniemu Zielińskiemu. Tym samym, po kilkuset latach, Ostaszewo Wielkie wyszło z rąk rodziny Ostaszewskich.
_________________________________________________________________________________

W dostępnych mi herbarzach występuje Józef Ostaszewski syn Wojciecha , a wnuk w/w Franciszka Ostaszewskiego, który sprzedał Ostaszewo. Wiekowo także by się wszystko zgadzało. Jeżeli udało by mi się zdobyć akt urodzenia Józefa, to zapewne ustaliła bym czy to właśnie o nich chodzi czy jednak jest to jedynie zbieżność nazwisk i imion.

 Poniżej akt zgonu Józefa z 25 stycznia 1845 r. z Warszawy


I akt zgonu jego żony Katarzyny Ostaszewskiej z 12 października 1871 r. też z Warszawy.
 Przeżyła go 26 lat. W akcie prawdopodobnie zięć Adam Dąbrowski podał błędnie imiona rodziców Katarzyny - Józef i Katarzyna zamiast Antoni i Marianna.


To na temat Józia na dzisiaj tyle.

POWSTANIE WARSZAWSKIE - PAMIĘTAM !!!!

Powstanie Warszawskie...dwa miesiące w piwnicy.
Ja pamiętam. Mój tata miał 8 lat (1936-1992). Przez 2 miesiące wraz z moimi dziadkami ukrywał się w piwnicy domu w Warszawie. Przez ciemność do końca życia miał problemy ze wzrokiem. Nosił okulary tak mocne, że czytać mógł bez nich, a nic nie widział patrząc w oddalenie.
 To co opowiadali...czekali na Rosjan.
 Czekali, by pomogli.
 A Rosjanie byli w granicach Warszawy i czekali...by Niemcy wszystkich wybili, by spalili całą Warszawę. Mam szanować Rosjan?
Ja pamiętam, bo mnie to interesuje, ale czy interesuje to innych zapatrzonych w przyszłość, nie patrzących w przeszłość????

KTO NIE PAMIĘTA O SWOJEJ PRZESZŁOŚCI...NIE MA PRZYSZŁOŚCI.....

Wojtczak - Wojciechowski...celowe zmiany nazwisk czy błędy?

Odkryłam dziwną sprawę dot. nazwiska mojego prapradziadka Walentego Wojtczaka.

Ojciec Walentego biorąc ślub z Katarzyną Podstawską (tutaj podano Podstawką) w Skromnicy 17 listopada 1844 r. podał nazwisko Wojtczak Józef, tak jak i podani w akcie jego rodzice Piotr i Zofia Wojtczak.
 


Sam prapradziadek Walenty w akcie urodzenia ma nazwisko Wojtczak.


Znalazłam akt urodzenia najmłodszej córki Walentego Wojtczaka -Walentyny Wojciechowskiej (?) z dopiskiem o zmianie/poprawie nazwiska na Wojtczak w 1954 r. "Na podstawie postanowienia Sadu Powiatowego w łeczycy z dnia 14 stycznia 1954 r. Sygn. Nr 36/54 sprostować po słowach w języku rosyjskim Wojciechowski na Wojtczak"

Ślub brała jeszcze jako Wojciechowska w Parafii Św. Jana Chrzciciela w Warszawie dnia 4 lipca 1929 roku. Dlaczego więc zmiana nazwiska w akcie urodzenia nastąpiła dopiero po 25 latach od jej ślubu?
 

 Co dziwne jeszcze dwoje z rodzeństwa wpisano w aktach urodzeń jako Wojciechowski, a całą resztę dzieci jako Wojtczak

Stefan Wojciechowski/Wojtczak ur. 2 sierpnia 1887 r. w Łeczycy 
oraz Michał Wojciechowski/Wojtczak ur. 27 września 1891 r. w Łęczycy. 
Niestety oboje zmarli w dzieciństwie i nazwisko nie zostało sprostowane.

Józefa, Aleksy Maria, Bronisława, Władysław, Antoni i Stanisław w aktach urodzenia mają prawidłowo wpisane nazwisko Wojtczak.


 Nie mając aktu ślubu Walentego Wojtczaka zaczęłam szukać Wojciechowskiego i o dziwo znalazłam w Topoli Królewskiej (w Księdze Zapowiedzi z 1869r.).


Napisano tutaj: Walenty Wojciechowski zam. Topola Królewska i Marianna Urbańska zam. Łęczyca.

 Dziwne to wszystko, bo nigdy się nie spotkałam w zapiskach o jakiejkolwiek zmianie. Nawet ciotka Jadwiga Wojtczak , wnuczka Walentego, a córka Stanisława spisująca 100 letnie dzieje rodu w 1986 r., nie wspomniała o tym. Nie wspomniała o zmianie nazwiska Walentyny, choć opisywała ją dokładnie. Jestem w posiadaniu tej historii i ponownie analizowałam wszystkie fakty. Niestety nigdzie żadnej wzmianki o nazwisku Wojciechowski nie ma.

Dzieci rodziły się i w Skromnicy i w Łęczycy. Daty urodzeń też nic nie pomogły.

Tajemnica? Celowa zmiana?